Velge mellom Blogger (Blogspot) og Wordpress?

Informasjon om hvor og hvordan. Tips til og fra hagegals brukere.

Velge mellom Blogger (Blogspot) og Wordpress?

Innlegg Mokki Tir Feb 03, 2009 12:35

Her finner du et blogginnlegg som summerer opp noen av forskjellene - kan være nyttig for noen?

http://www.confusicus.com/2009/02/wordp ... -blogspot/
Brukerens avatar
Mokki
Gallerist
Gallerist

Re: Velge mellom Blogger (Blogspot) og Wordpress?

Innlegg Sigrid Tir Feb 03, 2009 12:53

Takk! Det var en informativ artikkel. Jeg har nettopp opprettet en Wordpressblogg og driver med uttesting. Det jeg synes mangler i sammenligningen, er vurdering av hvor intuitivt brukergrensesnittet er. Foreløpig er Blogspot en klar vinner hos meg på det området :roll:
Sigrid L
Hadeland H3/4
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Gallerist
Gallerist

Innlegg markblomst Tir Feb 03, 2009 13:45

min mening: Wordpress er bedre, blogspot er enklere :)
Men, såklart, om man vil gjøre kompliserte ting er det enklere å gjøre det på wordpress ;)

Jeg foretrekker brukergrensesnittet på blogspot, men er helt inneforstått med at wordpress er bedre.
Jeg har planlagt å flytte bloggen over på worpress (på eget domene) en tid nå, og det skjer vel sånn plutselig en dag :oops: (det er slettes ikke vrient, det bare må gjøres)

Selve artikkelen nevner ikke forskjellen mellom wordpress.com og wordpress.org, den er vesentlig.
Worpress.com er en gratistjeneste akkurat som blogspot.com. Worpress.org er også gratis, men den forutsetter at du selv kjøper domene og server, det er kun programvaren som tilbys. Dersom man har bloggen på eget domene har man også langt flere og friere valg innen design.
Anne
Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger
Ukentlige oversikt over hageprogram på tv.
Brukerens avatar
markblomst
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg oyhovoft Tir Feb 03, 2009 14:42

markblomst skrev:min mening: Wordpress er bedre, blogspot er enklere :)

Det er vel det helt vesentlige her og jeg må si meg enig i den enkle, men greie vurderingen. :)
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Harryford Tir Feb 03, 2009 18:26

Et nyttig skriv du fant der Mokki! Jeg tenker på å bytte til Wp. Begrunnelsen er at den synes og gi mer rom for "lekenhet" - dvs læring! Irriterer meg stadig vekk på at Bs henger seg opp, generelt, og at den viser liten "vilje" til å ta i mot plugins - som det vel heter!!!

Det jeg ikke liker er at begge forandrer min html tekst etter visning. Bytter om på rekkefølger, kutter ut osv! Det blir så en novise ikke kjenner seg igjen i egen html tekst/oppsett! Må de det!!!

Jeg leser at det virkelig går an å flytte alle innlegg - MED komentarer - over til Wp -stemmer dette? Blir vel en del redigering før det ser brukbart ut, etter en slik "reise"!
Brukerens avatar
Harryford
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg markblomst Tir Feb 03, 2009 19:09

Det er det enkleste i verden å flytte over innlegg. og ja, kommentarene følger med :) Det er en importørfungsjon i wp som gjør det for deg på en to tre! (men man kan ikke flytte den andre veien)
Wordpress.com er vel ikke spesielt sammarbeidsvillig på pluginns som ikke følger med? er den det da? (jeg spør her altså, ikke påstår ;) ) (om du derimot har det på eget domene så blir det noe helt annet og helt problemfritt)
Anne
Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger
Ukentlige oversikt over hageprogram på tv.
Brukerens avatar
markblomst
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Blogging

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest