Meiseboller og solsikkefrø - hvor er det billigst?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderator: MonaHN

Meiseboller og solsikkefrø - hvor er det billigst?

Innlegg Anette Tir Sep 15, 2009 21:15

Fuglene "våre" spiser enorme mengder solsikkefrø og meiseboller. Jeg prøver å finne ut om det er noen kroner å spare på å handle på "rett sted", men har ikke funnet ut hvor "rett sted" er. Foreløpig går det i 2,5 kilosposer med frø fra Europris (kr 30) og bøtter med meiseboller fra Bauhaus. Tror det er 130 for en bøtte med 60 boller. Gartnersenteret (Fruktlageret i Lier) sier de selger 20 kilo solsikkefrø til kr 284, så da vinner Europris.

Noen billigere?
Anette fra Asker. Har en liten hageflekk på 600 kvm, mann, barn, dyr, jobb og alt for lite tid.
Brukerens avatar
Anette
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Meiseboller og solsikkefrø - hvor er det billigst?

Innlegg markblomst Tir Sep 15, 2009 21:21

Jeg har ikke sammenlignet i år, men mener å huske at felleskjøpet slår heldig ut på pris og kvalitet på solsikkefrø.

Meiseboller er det stor kvalitetsforskjell på, kanskje enda større enn solsikkefrøene, de billigste er det ofte mye bindevev i, bare se under der meisebollene henger. Jeg har gått over til å lage de selv, det blir ikke billig, men det blir bra, og ettersom jeg lager i melkekartong så holder det lengere en de små bollene, og hverken fugler eller ekorn får med seg hele greia...
Anne
Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger
Ukentlige oversikt over hageprogram på tv.
Brukerens avatar
markblomst
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Tir Sep 15, 2009 21:28

Felleskjøpet er vel kjent for å være billigst på solsikkefrø. I Drammen er det et firma som selger blandet fuglefrø av høy kvalitet i store sekker til en svært god pris, kan sjekke opp firmanavnet hvis det er av interesse.
Ståle
Rart dette; alle som ellers bare vil ha bare ekte, rene naturprodukter, forlanger at alt pelsverk skal lages av olje..
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg BenteBjo Tir Sep 15, 2009 22:07

Har du ein grei oppskrift på heimelagde, Markblomst ? Her er masse fugler ,så det går ein del fuglemat .
Vanligvis kjøper vi fuglematen på Europris . Meiseboller derfra går unna fort . Men rimeligere meiseboller med gult
nett rundt ,kjøpt hos Spar , ser det ut til fuglene ikkje liker .
Ha en fin dag. Hilsen Bente.
Veien blir til mens vi går - og vi lærer så lenge vi lever .
Brukerens avatar
BenteBjo
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Anette Tir Sep 15, 2009 22:11

Takk for svar!

Jeg hører gjerne om Drammensfirmaet, Ståle.

Hjemmelaget som i tillegg ikke er billig blir neppe prioritert her i huset *travel*
Anette fra Asker. Har en liten hageflekk på 600 kvm, mann, barn, dyr, jobb og alt for lite tid.
Brukerens avatar
Anette

Innlegg Mathea Ons Sep 16, 2009 10:42

Vi kjøper stort sett på Felleskjøpet eller Europris :D Vi har masse "skog" på tomta så det er masse fugler og sorter :big: et yrende liv :big:
Tror vi kjøper fuglemat for ca 2000kr pr år ;)
Mathea
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg markblomst Ons Sep 16, 2009 12:00

"oppskrift" på meiseboller:
* Fett: Usaltet fett, feks flott eller delfia (rester fra smultkokingen er et lurt alternativ)
* Nøtter: Peanøtter/jordnøtter kan man få rimelig som fuglemat og er den rimeligste nøtta, ellers bruker jeg det jeg kommer over billig av nøtter og mandel.
* Havregryn
* Annet man har i huset som fuglene spiser, feks frø mm.
* Harsk eller salt mat må unngås, fuglene har ikke godt av saltede nøtter ol.

- Kjører nøtter i matmaskina så de hakkes opp
- Blander tørrvarene, bland de forhold som du synes passer, jeg har gjerne 1/3 peanøtter, 1/3 havregryn, og 1/3 andre nøtter og frø.
- Fyller i melkekartong
- Alt 1: Heller over oppvarmet fett, kan være lurt å fylle bare deler av kartongen om gangen så fettet får blandet seg.
- Alt 2: Bland alt på forhånd og ha det så i kartongene.
- Lar de stå en dag eller to på kjøkkenbenken eller kaldt til fettet har stivnet, oppbevarer ekstrakartongene kaldt (bod) frem til bruk.
- stifter sammen kartongen på toppen og lager hull til tykt tau (noe som fuglene/ekorn ikke biter over). Skjær ut vinduer, gjerne litt større enn jeg gjorde på bildet ;) Jeg pleier å starte med ett eller to mindre og høyt plassert, også gjøre de større etter litt tid.

Bilde
Anne
Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger
Ukentlige oversikt over hageprogram på tv.
Brukerens avatar
markblomst
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anette Ons Sep 16, 2009 13:05

Det var ekorn som koser seg, ja!

Jeg var innom Plantasjen. 8 kilo solsikke koster 130 og bøtte med 60 meiseboller kr 150. Men de hadde meiseboller i 4-pakning til kr 7. Det samme merket, med samme bollestørrelse, men 6-pakning koster kr 17, så de må tulle med prisingen sin.
Brukerens avatar
Anette

Innlegg calypso Ons Sep 16, 2009 13:39

Anette skrev:Takk for svar!

Jeg hører gjerne om Drammensfirmaet, Ståle.

Drammen Zoo Center AS (en del av CC)

Forøvrig kan nevnes at man kan rense brukt frityrolje (gratis fra nærmeste gatekjøkken)

Varm den opp litt, og bland med vann, og øs av oljen, -saltet og det meste annet blir igjen i vannet.
Ståle
Rart dette; alle som ellers bare vil ha bare ekte, rene naturprodukter, forlanger at alt pelsverk skal lages av olje..
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anette Ons Sep 16, 2009 14:55

Der kjører jo mannen min forbi på vei til jobb. Takk for tipset!
Brukerens avatar
Anette

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest